Is een Rotterdamse modeontwerper met een voorliefde voor de rafelrandjes van de maatschappij. In haar werk probeert ze de imperfecties van het leven te
verheffen tot een vorm van schaduwrijke schoonheid.
Geïnspireerd op de Rotterdamse gabbercultuur ontwierp Nada van Dalen de collectie ‘Poverty for Poverty’ met een grote hardcore-manifestatie op het Schouwburgplein in samenwerking met Roodkapje, met onder andere optredens van Rotterdam Terror Corps.
Bent heeft voor de shirts voor de samenwerking met Halte Charlois, inspiratie gehaald uit
de omgeving door foto’s te maken van dingen waarin speelsheid naar voren kwam. Zoals
de vrachtwagen die vol stond met oude reuzenrad wagentjes, voor het pretpark van
Hennie van der Most, of de speeltuin in het Karel de Stouteplein, die inmiddels gesloopt
is.
Deze elementen heeft die verwerkt tot kleurrijke ontwerpen, om zo een echt Charlois Bent
shirt te maken.
Daarnaast heeft die ook de ballon letters gebruikt, die vaker in hun ontwerpen terug
komen, om zo te refereren naar het innerlijke kind die men volgens hen vaker zou mogen
omarmen.
Naast het ontwerpen van genderfluide kleding die spelen met de gendernormen, gebruikt
Bent ook upcycling als methode om oud textiel, zoals kleding, gordijnen en
dekbedovertrekken om te toveren in nieuwe kledingstukken. Hun werk is herkenbaar aan
het grote gebruik van kleur en prints, in combinaties die vaak twijfelachtig zijn maar toch
werken.
"The hanger is hanging and the watcher is watching. If the hanger wouldn't hang, then the watcher wouldn't be watching. What is this?"
It's me looking at the Instagram's of Jonathan Anderson, Vunderkinde, Mciver, Milk of Lime, Duran Lantink, Marija Petraitytė, Kidsuper and thinking that if I got at least a little bit of that sweet meat, I would be happier, more popular, more successful. Although at the same time, knowing very well that even if I did get a little bite, it wouldn't be as fulfilling as I've been fantasising about for the last two years.
A collection about the search for the meaning of creativity, career and life. Drowning in the corporate marketing world and realising that probably no one will come to help and save you. Except for cats. They're cool. This collection is also about them. But not directly, more about that loving feeling which fills your body when you hear a purr. About that moment just between you and yourself.
De mooiste Feyenoord cafés zijn logischerwijs te vinden op Zuid, zo ook in Charlois. Hier weten jong en oud-supporters een gezellige draai aan het cultuurtje te geven. Op wedstrijddagen wordt uit hand in hand doorgaans arm in arm kameraden. Van vriendschappelijk kracht meten in de vorm van armdrukken zijn ze hier ook niet vies. Deze verbroederende gebaartjes zijn op dit shirt verwerkt in de layout van het 'Old English' lettertype, dat bij de fanatieke aanhang oh zo geliefd is. De gespiegelde letters slaan hun handen en armen ineen en vormen een aaneengeschakelde ketting; een soort typografisch weefsel van supporterschap. Wie hieraan bijdraagt mag de lettercode van Feyenoord Supporter uit Charlois met trots dragen.
Jelena Bondt is een mode- en kostuumontwerper met een grote interesse in film, theater en fotografie. Vaak baseert ze haar werk op een bepaalde gedachte, een gevoel of emotie, op een angst (angst voor de dood, angst voor verlies, angst voor eenzaamheid, angst om op te groeien) of het verlangen om dingen dicht bij je te houden door ze te verzamelen.
De collectie die ze vertoont bij charlois fashion week is een uitbreiding op haar afstudeercollectie: "Wie nimmer het nest verlaat zal nooit weten of hij kan vliegen."
Een collectie geïnspireerd op een levensloop, gebaseerd op die van haar vader.
Van kleine jongen, tot tiener tot vader.
Jelena Bondt streeft ernaar een levensloop te kunnen vormgeven in kleding, om deze vast te kunnen houden.
Social fashion and food designer from Rotterdam-Charlois.Voor Charlois Fashion Week heeft Iza van den Baar een outfit ontworpen, geïnspireerd op Rotterdamse recepten. Deze outfit zal ze in Nieuw Charlois laten zien in de expositie met de bestaande collectie “Makes sense”.
YoKolina is an interdisciplinary fashion designer who is working in the field of
stage clothes. She is also the drummer of Buurtbeheer, a local punk band that
is launching a side project called Earthbeheer.
Earthbeheer is an art performance that delves into a world of fantasy and
mysticism. The T-shirt design was inspired by the 1975 Stonehenge festival
poster, and it refers to a free festival that took place in Oud-Charlois, which
remains a blur in the collective memory.
Paco Teepe (2000) is een kunstenaar die werkt met mode en textiel. In zijn praktijk onderzoekt hij
hoe herinneringen draagbaar gemaakt kunnen worden. Vanuit zijn fascinatie voor het concept van
archiveren en zijn eigen verlangen om alles te bewaren, richt hij zich op het vastleggen van het
verleden. Dit doet hij in zijn ‘Monumenten T-Shirts’, waarin hij persoonlijke objecten uit zijn
ouderlijk huis fotografeert en op textiel vastlegt.
Voor zijn andere project, ‘Toko Outfits’, maakte hij
camouflagepakken geïnspireerd op de Indische en Indonesische toko. Dit werk vormt een
draagbaar visueel archief van deze eetcultuur en speelt met de tegenstrijdigheid tussen
verdwijnen en juist opvallen. In zijn gehele werk speelt deze dualiteit van zichtbaar versus
onzichtbaar zijn een grote rol. Door zelf te bepalen wat hij in zijn werk wil, mag en kan archiveren,
legt Paco de nadruk op de mogelijkheid om voor jezelf ruimte te nemen en hoopt hij anderen te
laten nadenken over wat voor hun bestaan van betekenis is.
Chris Pencu (also known as Gothboienforcer or BBY LUCY) is a Graphic and Product designer from Rotterdam with Romanian and Congolese roots. With an aesthetic inspired by 2000s futurism and tribal sigilism, BBYLUCY aims to invoke nostalgia for the period he grew up in.